برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده


آلاسکا و هاوایی آخرین دو ایالتی بودند که در سال 1959 به ایالات متحده آمریکا ملحق شدند. آنها تنها ایالاتی هستند که به 48 ایالت دیگر متصل نیستند. این دو ایالت گرچه بسیار متفاوت هستند اما هر دو در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 اهمیت بسیاری یافتند. هاوایی محل تولد رئیس جمهور باراک اوباما بوده و آلاسکا موطن سارا پِلین کاندیدای جمهوری خواهان برای کسب عنوان معاونت ریاست جمهوری است. امروزه اقتصاد آلاسکا بر پایه‌ی صنعت نفت قرار دارد. نفت و گاز در سال 1968 در منطقه خلیج پرودو یافت شد. احداث خط لوله آلاسکا در سال 1977 به پایان رسید و نفت از میان کانادا به سایر 48 ایالت دیگر شروع به جریان نمود. آلاسکا بزرگترین ایالت آمریکا است اما تنها 700000 نفر در آن زندگی می‌کنند. آلاسکا سرزمین دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و یخچالهای طبیعی است. آلاسکا از نظر داشتن مرتفع‌ترین کوه‌های ایالات متحده مقام هفدهم را از آن خود ساخته است که از جمله آن می‌توان به کوه مک کینلی با ارتفاع 6200 اشاره کرد.
آلاسکا بخشی از منطقه «حلقه آتش (Ring of Fire)» اقیانوس آرام به حساب آمده که دارای بیش از 70 آتشفشان است و هر ساله هزاران زمین لرزه در این ایالت گزارش می‌شود.
ایالات متحده در سال 1867 آلاسکا را از روسیه به مبلغ 7 میلیون دلار خریداری کرد. در آن زمان بسیاری از آمریکایی‌ها مخالف این کار بودند اما همانطور که معلوم شد آلاسکا سرمایه گذاری بزرگی به حساب می‌آمد. این ایالت دارای ذخائر معدنی فراوانی است و از جمله بزرگترین ایالات تولید کننده نفت در ایالات متحده به حساب می‌آید.
در دهه 1890 با پیدا شدن طلا در ناحیه یوکون کانادا، هزاران جستجوگر طلا به این منطقه رفته و بسیاری از آنها تصمیم گرفتند در نزدیکی آلاسکا اقامت کنند. آنها به کارهای معدن، تله گذاری یا شکار یا گرداندن فروشگاه مشغول شده و از این طریق کسب مال ‌نمودند.
در سال 1912 آلاسکا به قلمرو آمریکا پیوست. گرچه افرادی که در آنجا زندگی می‌کردند خواستار دولت مخصوص به خود بودند، بسیاری دیگر از آمریکایی‌ها نیز فکر می‌کردند که این مکان بسیار دور بوده و سکنه آنجا آمریکایی حقیقی به شمار نمی‌روند.
نقشه آلاسکا
پس از جنگ جهانی دوم، آلاسکا مجدداً شروع به کار بر روی تبدیل شدن به یکی از ایالات متحده نمود. در نهایت در تاریخ 3 ژانویه 1959 رئیس جمهور آیزنهاور آلاسکا را به عنوان چهل و نهمین ایالت متحده پذیرفت.
امروزه اقتصاد آلاسکا بر پایه‌ی صنعت نفت قرار دارد. نفت و گاز در سال 1968 در منطقه خلیج پرودو یافت شد. احداث خط لوله آلاسکا در سال 1977 به پایان رسید و نفت از میان کانادا به سایر 48 ایالت دیگر شروع به جریان نمود.
در مارس 1989 آلاسکا با یکی از بزرگترین فجایع زیست محیطی تاریخ مواجه شد. و آن نشت نفت از نفتکش بزرگ اکسون والدز در امتداد ساحل آلاسکا بود. امروزه بسیاری از گروه‌های فعال در محیط زیست در حال مبارزه برای حفاظت از حیات وحش و طبیعت در این منطقه هستند. از سوی دیگر، اقتصاددانان عنوان می‌کنند که این کشور بیش از هر زمان دیگر به نفت الاسکا نیاز دارد.
گردشگری دومین صنعت مهم در این ایالت است. این صنعت حدود یک میلیارد دلار را برای اقتصاد این ایالت به ارمغان می‌آورد. تقریباً 10% از جمعیت آن در صنعت گردشگری مشغول به کار هستند.
کارشناسان نسبت به آینده آلاسکا نگران هستند. قیمت نفت پایین آمده است و به دلیل رکود اقتصادی مردم به اندازه سابق به این منطقه سفر نمی‌کنند.

خط لوله آلاسکا
در هاوایی مسافرت و گردشگری حتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. آب و هوای گرمسیری و سواحل شنی، گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب می‌کنند.
حدود 3ر1 میلیون نفر در چهار جزیره از هشت جزیره اصلی زندگی می‌کنند. جزایر هاوایی میلیونها سال پیش با بالا آمدن ماگمای داغ از آتشفشانهای زیر دریا از میان سطح اقیانوس شکل گرفتند. بازدیدکنندگان هنوز هم می‌توانند فعالیتهای آتشفشانی را در هاوایی مشاهده کنند. از دهه 1980 تاکنون در جزیره بیگ (Big Island) واقع در هاوایی، گدازه سرخ داغ از آتشفشان کیلاویا (Kilauea) خارج می‌‌شود.
از حدود 2000 سال پیش نخستین سکنه از پولینزی به این جزایر قدم گذاشتند. هنگامی که جیمز کوک کاوشگر بریتانیایی این جزایر را کشف کرد، با او مانند خدایان رفتار می‌شد اما بومیان آنجا او را در سال 1779 به قتل رساندند.
هاوایی در سال 1900 جزء قلمرو آمریکا شد. سه سال پیش، ایالات متحده یک پایگاه دریایی را در پرل هاربر (Pearl Harbour‎) مستقر کرد. این پایگاه به عنوان پایگاه فرماندهی عملیاتهای آمریکا در طول جنگ جهانی دوم عمل می‌نمود.
در اوت 1959 هاوایی به عنوان پنجاهمین ایالت آمریکا پذیرفته شد. امروزه مردم هاوایی بیشتر درباره آینده خود فکر می‌کنند. اهداف آنها برای آینده تقویت اقتصاد، ساخت خانه‌های بیشتر و همچنین ایجاد حمل و نقل بهتر میان جزایر و حفظ زیبایی طبیعت جزایر را شامل می‌شود.
جزایر هاوایی
منبع مقاله :
متن منابع